Ερώτηση για την Αναστολή Εργασιών στον Οδικό Άξονα Δυτικής Θεσσαλίας – Ε65.
Ερώτηση για την Αναστολή Εργασιών στον Οδικό Άξονα Δυτικής Θεσσαλίας – Ε65.
Ερώτηση για τα προβλήματα, που έχουν οδηγήσει επί της ουσίας στην αναστολή της εκτέλεσης των έργων κατασκευής του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) κατέθεσε προς τους αρμόδιους Υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών, ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κώστας Τσίαρας. Με την ερώτηση του ο Βουλευτής Καρδίτσας ζητά πλήρη ενημέρωση για την υφιστάμενη κατάσταση και το μέλλον του έργου, που δημιουργεί ένα νέο δυναμικό, αναπτυξιακό τοπίο για την Δυτική Θεσσαλία, καθώς αναμένεται να συνδέσει την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα, αλλά και τον ΠΑΘΕ με την Εγνατία.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Τσιάρα, έτσι όπως κατατέθηκε στην Βουλή, έχει ως εξής:
«ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:
1. ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ, κον. Δημήτρη Ρέππα.
2. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, κον. Γεώργιο Παπακωνσταντίνου.
ΘΕΜΑ: «Αναστολή εργασιών στον Οδικό Άξονα Δυτικής Θεσσαλίας – Ε65».
Επικίνδυνες διαστάσεις αρχίζει να λαμβάνει η συζήτηση για την ολοκλήρωση του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, Ε65, το τελευταίο χρονικό διάστημα, η όποια θέτει εν αμφιβόλω την πορεία υλοποίησης του έργου. Οι εταιρίες, που δραστηριοποιούνται στο τμήμα του υπό κατασκευή οδικού άξονα είτε αποχωρούν είτε µένουν περιορίζοντας το αντικείμενο των εργασιών τους αποκλειστικά γύρω από τα εργοτάξιά τους «μέχρι νεωτέρας». Τα πρώτα σημάδια είχαν διαφανεί ήδη από τον Αύγουστο του 2010, όταν αποχώρησε από τα εργοτάξια μία εκ των τριών εταιριών της κοινοπραξίας, η Ferrovial.
Τα προβλήματα είναι από καιρό γνωστά. Πρώτον η έλλειψη χρηματοδοτήσεων, αφού οι τράπεζες έχουν σφίξει την κάνουλα ροής χρημάτων. Καλυπτόμενες μάλιστα πίσω από την αφερεγγυότητα του Δημοσίου, που δεν αποδίδει τα οφειλόμενα από την δίκη του συμμετοχή, αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε επίσημη καταγγελία των συμβάσεων, αν δεν τους υποβληθούν επικαιροποιημένα και βιώσιμα επιχειρηματικά σχέδια. Από την άλλη μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που οφείλει να κάνει το κράτος. Τέλος στο ένα τέταρτο του άξονα (στα 37 από τα 174 χλµ.) δεν μπορούν να προχωρήσουν οι εργασίες, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει διατάξει προσωρινή αναστολή εργασιών από τον Ιούνιο του 2010. Η δικάσιµος δε έχει οριστεί για τις 16 Νοεμβρίου του 2011.
Ήδη οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων έχουν ξεπεράσει τα δύο χρόνια, που σύµφωνα µε το συμβατικό χρονοδιάγραμμα, θα έπρεπε να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2013 μέχρι τα μέσα του 2014. Οι σχετικές συµβάσεις υπεγράφησαν το 2007 και οι παραχωρήσεις ξεκίνησαν το 2008. Το αισιόδοξο σενάριο μιλά για παράταση της προθεσμίας παράδοσης κατά τουλάχιστον δύο έτη. Όμως υπάρχει διάχυτη η ανησυχία για την οριστική αναστολή των εργασιών κατασκευής του Ε65 και μετάθεσης της κατασκευής στο απώτερο μέλλον.
Επειδή άπειρες φορές έχει επισημανθεί η σημασία και η σπουδαιότητα της κατασκευής του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος, που θα δημιουργήσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για την υποβαθμισμένη Δυτική Θεσσαλία.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ:
- Αν υπάρχει εμπλοκή στην κατασκευή του έργου Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) και πού οφείλεται;
- Υπάρχει κανονική χρηματοδότηση του έργου; Έχει εκπληρώσει το Δημόσιο τις συμβατικές υποχρεώσεις του προς το παραχωρησιούχο και κατ’ επέκταση στην κατασκευάστρια εταιρεία;
- Με ποια άμεσα μέτρα θα διασφαλίσει η κυβέρνηση της συνέχιση των έργων κατασκευής και ολοκλήρωσης του έργου;
- Θα τηρηθούν τα συμβατικά χρονικά όρια παράδοσης του έργου; Εξετάζεται η δυνατότητα παράτασης και για πόσο καιρό;
- Ποια θα είναι θέση της κυβέρνησης στην επικείμενη διαδικασία στο ΣτΕ, για την απεμπλοκή του έργου στο εν λόγω κομμάτι; Μελετάται η επαναχάραξη μέρους του έργου, ώστε να καμφθούν οι περιβαλλοντικές ενστάσεις του ΣτΕ;»